Du är här

Assistansrådgivning

Assistansrådgivning - Allmänt om oss

Vår assistans består av tre delar Personlig assistans, Juridisk hjälp och Träning & Aktivitet. Personlig assistans är huvuduppdraget som handlar om dig och hur du vill ha din assistans. Vad du vill göra, vad du drömmer om och vad du vill uppnå. Det handlar om hur du vill att din vardag ska se ut - om du själv får välja. Vi vet att om du bara får rätt förutsättningar kan du lyckas med precis vad du vill. Din personliga assistents uppgift är att se till att du får ut det mesta av livet, varje dag.

Som kund hos oss har du en egen kontaktperson, en Kundansvarig, för just din assistans. Du och din Kundansvarig jobbar tillsammans för att lösa frågor som kan uppstå kring din assistans. Det kan vara frågor om dina assistenters anställningar, budgetering för en framtida resa, en ansökan om tillfällig utökning av timmar eller ibland också bara en person du har ett trevligt samtal med. Din Kundansvarig finns hos oss för dig och är tillgänglig för att du som kund ska känna dig trygg och ha en naturlig kommunikationsväg med oss som bolag. Din Kundansvarig har sedan ett antal stödfunktioner runt omkring sig för att kunna ge dig bästa möjliga service, till exempel Regionchef, System- och Kvalitetsansvarig, ekonomiavdelning med flera. 

Nordström Assistans finns över hela Sverige med fem lokalkontor i Gällivare, Stockholm (huvudkontor), Jönköping, Västervik och Malmö. Vi har en stor lokal närvaro och anordnar många aktiviteter för våra kunder. Allt från brunch till kräftskiva, orientering, badträffar, picnic, filmkväll och samlingsaktiviteter vid olika typer av sportevenemang.

Hur går det till?

Om du har ett befintligt beslut om personlig assistans är det inte problem för oss att hjälpa dig att verkställa det. Det är en process som för många kan kännas krånglig då den innebär regelbundna myndighetskontakter och ibland många frågor från assistenter om deras lön, anställningsförhållanden eller schema. Därför vill vi göra det så enkelt som möjligt för dig som kund och tar därför allt ansvar som rör det praktiska kring din assistans. I korta drag innebär ett verkställande av beslut tre saker: att se till att dina assistenter har en anställning och kan erhålla lön, att dina assistanstimmar läggs ut på ett schema och verkställs, att verkställda assistanstimmar godkänns och rapporterar till beslutande myndighet vid varje månadsskifte. Vi som assistansanordnare gör allt detta, vi anställer dina assistenter, vi tar hand om schemat och ser till att det följer lagar och regler och vi ser till att tidrapporter och utbetalning av assistansmedel hamnar rätt varje månad. Även om vi sköter alla dessa moment har du alltid fullt medbestämmande i hur din assistans verkställs. Vill du veta mer om personlig assistans, dess funktion och dess krav så titta gärna in på vår sida som handlar om just personlig assistans

Kollektivavtal

Vi följer kollektivavtal bransch G mellan Vårdföretagarna och Kommunal. Ett kollektivavtal ger dina personliga assistenter en extra trygghet i sitt arbete och sitt anställningsförhållande och är en bidragande faktor till att de absolut flesta av våra assistenter är långvariga på sina arbetsplatser. Utöver ersättning för obekväm arbetstid betalar vi givetvis även semesterersättning och som ett av få assistansbolag i Sverige betalar vi även in tjänstepension för alla våra assistenter. Vi erbjuder även självklart friskvårdsbidrag till våra assistenter. 

Att arbeta som personlig assistent

Yrket personlig assistent är ett givande och ärofyllt arbete som inte får nog uppmärksamhet i dagens samhälle. Vi strävar efter att alla våra assistenter ska ha en trevlig arbetsmiljö och försöker alltid matcha assistenter till kunder där vi tror att personkemin blir som allra bäst och där assistentens kompetens utnyttjas till sin spets. Är du intresserad av att jobba som assistent så titta gärna på våra lediga jobb. Det går även bra att göra en spontanansökan.

Försäkringar

Som anställd hos oss är du alltid försäkrad när du jobbar men du omfattas även av vår olycksfallsförsäkring som gäller samtliga anställda, dygnet runt, så länge du befinner dig inom Norden. 

Assistanslaget

Vårt viktigaste uppdrag är att ha ett genuint engagemang i våra kunder och assistenters vardag samt att denna ska vara så rik och givande som möjligt. Som stöd i din assistans har du flera funktioner och personer eftersom vi arbetar tillsammans som ett ”Assistanslag” med inställningen att alla kunder är lika viktiga. 
Enligt oss börjar Assistanslaget med att ha rätt kontaktperson som vi kallar Kundansvarig. Det är tryggt att alltid kunna vända sig till samma person som är väl insatt i ens situation. Din Kundansvarige finns till för dig och rekryterar samt handleder de bästa assistenterna till just dig. Vi ställer höga krav på våra assistenter och ger dem den utbildning som de behöver. De är vår viktigaste tillgång för att skapa förutsättningar för att kunna ge en riktigt kvalitativ assistans där du som kund är i fokus. Naturligtvis har du stort inflytande på vilka som ska vara dina personliga assistenter.   
Vi har täta kontakter med våra kunder och vill veta vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre. Vill du lämna synpunkter, är missnöjd eller önskar byta Kundansvarig finns Regionchefen där för dig. Regionchefen har det övergripande ansvaret på kontoret.
För att säkerställa att du får den assistans som du har rätt till biträder Jurister dig med ansökningar, omprövningar och överklaganden.
Om du vill hjälper din Personliga tränare med en personligt utformad aktivitetsplan.

Varför ska du välja Nordström Assistans?

Vi är ett bolag som står på en stabil grund, vi är en del av Team Olivia som är en av Sveriges större omvårdnadskoncerner. Det innebär att vi har en stark organisation i ryggen samtidigt som vi agerar själva som enskilt bolag. Vi har därför kvar våra egna värderingar, vår egen värdegrund och vårt sätt att se på hur assistans bör bedrivas. Vi tror på att vara det lilla bolaget, oavsett hur stora vi blir och vår strävan är att du som kund ska känna dig sedd och känna sig personligt bemött vid samtliga kontakter med oss. Det är också viktigt att dina assistenter känner sig trygga med sin anställning men också att de känner sig sedda av oss som arbetsgivare. Vi erbjuder därför grundutbildning som personlig assistent åt dina assistenter och vi har även möjlighet att erbjuda mer specialiserade utbildningar om det finns ett behov av detta. Våra personliga tränare kan ta fram ett personligt träningsprogram åt dig som kund och de kan också erbjuda ergonomiutbildningar åt dina assistenter. Vi vill förekomma problem och missförstånd och därför är det för oss viktigt med snabb och tydlig kommunikation samtidigt som vi jobbar proaktivt för att se till att både du som kund men också dina assistenter är nöjda med oss som samarbetspartner. 

Bli kund

Är du inte kund hos oss idag men är intresserad är du mer än välkommen att ringa oss. Våra informatörer svarar gärna på dina inledande frågor och tar emot dina uppgifter så att vi kan hjälpa dig att antingen verkställa ett redan gällande beslut eller hjälpa dig att ansöka om personlig assistans.